Vi maskar 20% om dagen

I veckan kom en rapport som vi på Maska.nu väntat länge på. Salary.com gör årligen en undersökning vars resultat redovisas i Wasting Time Survey. Enligt rapporten så maskar vi bort 20,3% av arbetsdagen. En stor del av deltagarna förklarar beteendet som en protest mot att de är underbetalda eller utsätts för understimulerande och verklighetsfrånvända arbetsuppgifter.

“Survey respondents also feel that some of their work-related activities are a waste of time […]”

I rapporten ser vi också tydligt att unga maskar mer än äldre. Detta är något som vi på Maska.nu märkt väldigt tydligt i våra intervjuer med anställda. Unga har ofta en mer oförstörd och lustfyld syn på livet. Denna livslust får ofta en rejäl törn när unga tvingas ut i arbetslivet. Ett liv som tidigare bestått av livsbejakande aktiviteter som att umgås med familj och vänner, kunskapsinhämtning och lek förvandlas plötsligt till 8 timmars meningslöshet om dagen. Enligt sociologen Roland Paulsen vid Uppsala universitet handlar det också om att många jobb inte längre är till för att tillfredsställa våra behov:

“Det kan bli svårt att förstå meningen med jobbet. Vi producerar oerhört mycket mer än vi egentligen behöver.”

Maska.nu har pratat med Anneli som är 26 år och arbetar med avtalsregistrering vid en av sveriges större banker. Även om mycket av den tid som maskas bort används åt, vad som kan tyckas vara, meningslöst surfande och att bara ta det lungt så handlar det enligt Anneli om att varva ner för att kunna utnyttja kvällar och helger mer effektivt. Att använda sista timmen en torsdagseftermiddag på jobbet till att läsa tidingen och dricka en kopp kaffe kan ge den där lilla extra energin som behövs för att orka gå till träningspasset, menar Anneli.

Så även ett extra långt toalettbesök eller ett halvtimmespass på Youtube.com kan alltså handla om att ta av meningslös arbetstid och ge till livsbejakande aktivitet.

Lär mer:
Sydsvenska Dagbladet: Välfärden gör det lättare att maska
Aftonbladet: Så mycket maskar vi på jobbet
Expressen: Vi slöar bort 20 procent av dagen
Salary.com: Wasting Time Survey

Facebook vs. arbetsgivarna

Nu har det äntligen avslöjats, det som vi kontorister vetat sedan länge nu. I en australiensisk undersökning utförd av Surfcontrol visar man hur företagsägarna förlorar stora pengar på att deras anställda använder sin arbetstid åt att bygga sociala nätverk istället för de näringslivsnätverk som arbetsgivarna förordar.

Verktyget som ger oss anställda denna möjlighet heter Facebook, och kan lättas beskrivas som ett community på webben där du kan hitta gamla bekanta och hålla kontakten med dina nuvarande. Många som Maska.nu har varit i kontakt med beskriver hur de upplever ett ökande beroende av de sociala möjligheter som Facebook erbjuder.

Enligt Surfcontrol så förlorar australiensiska företag 28 miljarder kronor om året bara på de anställdas nyttjande av Facebook. Detta är en siffra som närmar sig den som man tidigare uppskattat angående anställdas olovliga raster.

Även i Sverige ser vi hur detta nätverkande oroar företagare. Såhär beskriver en skattekonsult sin arbetsklimatsförbättring:

“Alla vet att man hänger på Facebook på arbetstid. Jag har vare sig internet eller tv hemma för jag gillar att göra nyttigare saker när jag är ledig, berättar en anonym användare som deltagit i studien.

[…]

Jag arbetar heltid som skattekonsult. De senaste två veckorna har jag nog bara jobbat en kvart om dagen, berättar en annan Facebookentusiast.”

På Facebook ökar nu också antalet så kallade grupper för anställda på större företag. I dessa grupper konspireras det mot både företagen i stort och de anställdas chefer. I dessa gruppers diskussionstrådar diskuterar man allt ifrån hur mycket man hatar att arbeta övertid till hur man kan slippa undan med att arbeta så lite som möjligt. Richar Cullen på SurfControl vittnar själv om dessa grupper i australiensiska Sydney Morning Herald.

“Det finns till och med Facebook-grupper som är till för att hålla sig undan från att jobba.”

Även Maska.nu finns självklart representerade på Facebook som en grupp där du t.ex. kan berätta hur stor del av arbetsdagen just du spenderar på Facebook.